3 אוקטובר, 2018

פינת שיתוף בסיפור לידה – לידה שניה תיקון לראשונה

נכתב ע״י: רעות פרלמן בורדוביץ

הגעתי לחדר לידה למשמרת לילה, משמרת המתחילה בשעה 23:00 ומסתיימת בשעה 7:00, קיבלתי את שתי החדרים שבהם הלידות שאזכה להיות חלק מרגעים משמעותיים בחייהם.

באחד החדרים היתה אישה לאחר לידה- אותה הייתי צריכה להעביר מחדר לידה למחלקה. בחדר השני היו זוג שזו לידתם השניה. כשנכנסתי לחדר היתה תחושת מתיחות וחרדה באויר. הזוג, עולים, ילדו את ילדם הראשון בחו"ל וזוהי לידתם השניה. האישה לא רצתה להיעזר באפידורל, אך היתה לי תחושה שהדבר נבע מתוך פחד ולא מתוך רצון ללידה ללא משככי כאבים. לאט אט דובבתי את הזוג. מסיפורם הובן שהם חוו את הלידה הראשונה כאירוע טראומתי ביותר- ילדם נפגע בלידה. הפחד של הזוג היה גדול ביותר, הם חששו שאפידורל יביא אותם למצב דומה ללידה הקודמת. ובנוסף הם אמרו שאם מתחיל הסיבוך הקטן ביותר הם רוצים קייסרי מיד. מיותר לציין שהלידה התקדמה באיטיות עד כמעט אי התקדמות. בכל ציר האישה התכנסה בכאבה והסתגרה עם פחדיה.

ידעתי שאם אני רוצה ליצור אצל הזוג סיכוי לחוויה שונה קודם עלי להפחית את רמת החרדה. התחלתי בכך שהתחייבתי להם, לאחר שיחה עם הרופאים, כי בכל מקרה של סיבוך נלך לניתוח קיסרי. לאחר שחשתי שהם אכן מאמינים לי התחלתי לדבר איתם על הסיכוי האמיתי של חוויה אחרת, שאני מאמינה שלידה טבעית אפשרית. ביחד עם כל ציר נשמתי עם האישה ועיסיתי את גבה ועם כל ציר שכזה החדרתי בהם את האמונה לאפשרות אחרת- לאפשרות לצאת מן הלידה עם חוויה. לאט לאט האישה נשמה איתי בציר ואף נרגעה בין הצירים. והלידה החלה להתקדם, בתחילה לאט אך עם הזמן החולף פתאום הפתיחה קפצה והגענו לפתיחה שלימה.

ברגע שהאישה חשה את הלחץ פתאום הופיעו מחדש כל הפחדים. התחלתי למשוך את מבטה של האישה. ברגע שיצרנו קשר עין יכולתי למקד אותה חזרה אלי, לתהליך, ויחד עם בן זוגה עזרנו לה לחזור להאמין ביכולות שלה. לאחר לחיצות מועטות הגיחה תינוקת בהירה, כמעט קירחת, היא היתה אוצר של הרגע- אוצר להוריה.

הזכות להיות חלק, להיות שם ולהחזיר לאישה שעברה טראומה את האמונה, ליצור אצלה רשת ביטחון, היא ענקית.

לא בכל פעם מצליחים, אך כל הצלחה נותנת עוד אמונה בדרך המיוחדת שבחרתי.


מאמרים נוספים בנושאי הריון, לידה והכנה ללידה

×
X