3 אוקטובר, 2018

השפעות "עור לעור" על האם והתינוק

נכתב ע״י: רעות פרלמן בורדוביץ

ראשית חשוב לברר מהו "עור לעור" או skin to skin וכיצד עושים זאת.

ב"עור לעור" ראשוני מניחים את התינוק מיד לאחר לידתו על בטן אמו לכשעה עד שעתיים. הנחת התינוק היא על בית החזה של האם כאשר ראשו של התינוק מונח בין שדי האם ובטנו על בטן האם. מכסים את שניהם בשמיכה וכן מניחים כובע על ראש התינוק אפשרי לשים טיטול. ניתן לעשות אותו הדבר על ידי האב באותה צורה. מחקרים מראים כי יש מעט יותר יעילות על האם אך גם על האב הרווח הוא גדול. המעבר מהרחם אל החיים שבחוץ קלים יותר נצפה מיעוט בבכי.

לאחר השעתיים הראשונות מומלץ להמשיך "עור לעור" גם בהמשך חייו של התינוק כמה שניתן.

מחקרים רבים מדברים על יעילתו הגדולה של "עור לעור" לקשר אם תינוק.

אחד הדברים המדוברים יותר, הוא בהקשר של הנקה. התחלת היניקה יותר קלה, תינוקות מגיבים ואוכלים טוב יותר אפילו אם מדובר בתינוק ישנוני. בתחילת היניקה כאשר התינוק שוכב על בטן אמו הוא מתחיל באופן טבעי לזוז לכיוון הפטמה יתחיל עם ליקוק ולאחר מכן באופן טבעי יתפוס ליניקה מלאה. בנוסף לכל זה אמהות מניקות לזמן ארוך יותר בחיי התינוק.

תינוקות שנולדו צריכים להתחיל לשמור על חום גופם בעצמם וכן לאזן את רמות הסוכר. תינוקות שהיו "עור לעור" מצליחים לוסת את חום גופם ביעילות יותר גבוהה וגם רמות הסוכר יותר גבוהות. בית החזה של האם מתאים את הטמפרטורה לזו שהתינוק צריך.

דברים פיזיים נוספים המשתפרים אחרי מגע "עור לעור" הם שיפור בתפקוד לב- ריאה, התפתחות מוחית גבוהה יותר ומעבר של חיידקים טובים מהאם לתינוקה.

הקשר הנפשי והחיבור בין האם לתינוק גם הם חזקים ומהירים יותר לאחר "עור לעור". מצד התינוק, הוא בוכה פחות, נינוח, רגוע וידידותי יותר ומראה יותר ביטחון עצמי בהמשך. מצדה של האם- פחות חרדה, חיבור טוב יותר, חיזוק האמהות וישנו לימוד מהיר יותר של סימני התינוק (כגון רעב, אי נוחות וכו'…).

בנוסף לכל זה ניתן לבצע עור לעור בזמן פעולות כואבות כמו חיסון. התינוק מראה ירידה ברגישות לכאב אף יותר מאשר בהנקה בזמן פרוצדורה.

ניתן לראות את ההשפעות הרבות שמוכחות במחקרים אך כהרגלי, למרות כל זאת אם מישהי מכריחה את עצמה בגלל כל הדברים האלה ואינה קשובה לעצמה היא תגרום לכל הדברים ההפוכים. ולכן, מומלץ מאוד- כל עוד יש הקשבה עצמית.


מאמרים נוספים בנושאי הריון, לידה והכנה ללידה

×
X